Pre viac info píšte na radio@frontinus.sk, alebo volajte na číslo 041/763 33 67 v pracovných dňoch od 8.00 do 15.00

Dajte svojej hudbe krídla - píšte na radio@frontinus.sk, volajte na číslo 041/763 33 67.

Recenzia na album THE BEST OF MIRO ŽBIRKA - MIRO ŽBIRKA, MEKY

Zdroj : Lukey

Hudba | 18.09.2020 12:09 | Zdielať

Populárna hudobná legenda oslávila 40. výročie pôsobenia na scéne a s touto udalosťou prišiel nový album “The Best Of Miro Žbirka”, biografický film “Meky” i samotná kniha v podobe Songbooks.
Miro Žbirka, Meky, je slovenská spevácka legenda a skladateľ. Taktiež je spoluzakladateľom a bývalým členom skupiny Modus, s ktorou vyprodukoval známe hity: “Sklíčka”, “Dievčatá”, “Kniha tajných želaní” a mnoho iných. V roku 1977 získali spolu s Jankom Lehotským a Marikou Gombitovou “Zlatú Bratislavskú Lýru” za skladbu “Úsmev”. Okrem tejto slovenskej skupiny je zároveň bývalým členom skupiny Limit. Obe kapely sú považované za najvýznamnejšie v histórii slovenskej populárnej hudby.

Mekyho hudobné začiatky boli zachytené na bratislavskom Račianskom mýte, kde hrával populárne skladby svetových skupín a interpretov, ako: The Beatles, The Rolling Stones, Elvis Presley. Po mnohých zahraničných zájazdoch a pôsobení v skupinách sa interpret rozhodol venovať sólovej tvorbe. Presnejšie v roku 1980, kedy vydal svoj debutový album “Doktor sen”, ktorý obsahoval dodnes známe hity: „V slepých uličkách“, “Modrá kniha lásky“, “Aréna“, “Balada o poľných vtákoch“… Roky plynuli ďalej a s nimi prichádzali ďalšie a ďalšie albumy (“Sezónne lásky”, “Modrý album”, “Nemoderný chalan” a iné). Obsahovali najznámejšie a stále aktuálne hity, ako: “Biely kvet”, “Co bolí to přebolí”, “22 dní”, “Nespáľme to krásne v nás”, “Tri slová”, “Mám rád”, “Každý deň budú vraj Vianoce” a mnoho iných úspešných pesničiek, ktoré potvrdili, že interpret je talentovaná hudobná legenda.

Presne toto pôsobenie na hudobnej scéne zachytáva tohtoročný nový album “The Best Of Miro Žbirka”. Retrospektívny návrat a nostalgické sprevádzanie jednotlivými obdobiami tvorenia albumov počas 40 ročného pôsobenia v slovenskej pop music, ktoré nám priniesli nezabudnuteľné songy zachytené práve na tomto výberovom albume. Obsahuje 64 pesničiek a je rozdelený na 3 CD. Všetky známe skladby vyberal sám Meky a všetky boli remasterované v Abbey Road Studio.

Samotný album je soundtrackom k biografickému dokumentárnemu filmu “Meky”, ktorý ste si mohli všimnúť v kinách v priebehu tohto roka. Film “Meky” rozpráva o úplnej oddanosti k hudbe, o viere vo vlastnú cestu, hoci často viedla inokade, než mu všetci odporučili. Režisérom a scenáristom je Šimon Šafránek, držiteľ Českého Iva za dokument “King Skate”. CINEMA ACOUSTIC TOUR 2020. Netradičné koncerty budú v Čechách prebiehať v kinosálach Cinestar ( 23.9.2020 – Liberec, 29.9. a 30.9.2020 – Praha Anděl) a na Slovensku v historických kinách (2.10.2020 – Prešov, kino Scala, 4.10.2020 – Martin, kino Moskva, 6.10.2020 Bratislava, Ateliér Babylon). Diváci na nich uvidia nový dokument Meky a akustický koncert.

Okrem albumu a dokumentu interpret vydal Songbook. Obsahuje 180 textov k jednotlivým pesničkám a fotografie, ktoré mapujú celú kariéru Mira Žbirku. Každá skladba je obohatená akordovými značkami. Kniha má 255 strán, sú v nej rozdelené chronologicky jednotlivé pesničky podľa albumov, ktoré interpret vydal. Od “Balady o poľných vtákov až po novinku “Slovenská” a samotné bonusy. Každý album v knihe má svoj samotný text, v ktorom je rozpísaný vznik a zaujímavosti k albumu, ktoré s Mekym písal renomovaný novinár Václav Hnátek. Slávnostné uvedenie a autogramiáda novej knihy a výberového 3CD bude na Slovensku 18. septembra 2020 o 17.00 v bratislavskom kníhkupectve Panta Rhei na Poštovej. Do života ich uvedie autor mnohých textov skladieb Mira Žbirku Kamil Peteraj, ktorý práve v ten deň oslávi významné životné jubileum.

Pesnička z roku 1980 “Balada o poľných vtákoch” otvára celý album “The Best Of Miro Žbirka”. Meky hovorí: “Balada má v sebe zahrabaný istý protest. Pod poetickosťou je ukryté volanie po slobode, vzdor proti nenávisti, závisti - hovorí sa v nej o Kainovi. Isté veci sa nedali povedať priamo, ani sa to nenosilo.” Myslím si, že v pesničke je dosť počuť poetickosť a dynamiku hlavne v klavíri. Pesnička je z albumu “Doktor Sen”.

Skladba “Slovenská” je tohtoročná novinka. Okrem toho, že ju nájdete na albume, je taktiež soundtrackom k dlhoočakávanému filmu Perinbaba a dva svety. Film Perinbaba a dva svety bude mať premiéru 3.12.2020. Samotný videoklip k tejto pesničke vytvoril filmový režisér, scenárista, kameraman, výtvarník a autor samotnej Perinbaby Juraj Jakubisko. Meky v rozhovore o pesničke hovorí: „V období karantény nikto z nás nemohol cestovať a keďže som zvyknutý stále pendlovať na trase Praha – Bratislava, začalo sa mi cnieť za Slovenskom. Spomenul som si na nádherné obrázky z filmu Juraja Jakubiska Perinbaba a dva svety, ktoré mi Juraj predtým ukazoval a pýtal sa ma, či by som mu k filmu nenapísal pieseň. Tieto dve veci sa spojili a inšpirovali ma k skladbe Slovenská. Keď teraz vidím klip, ktorý Juraj zostrihal z filmových záberov, myslím si, že sa to jednoducho muselo stať,“ povedal o skladbe Miro Žbirka a Juraj Jakubisko k tomu dodal: „Vo svojich filmoch vždy pracujem so silnými hudobnými motívmi. Pred tridsiatimi piatimi rokmi som v rozprávke Perinbaba stvoril vládkyňu snehu a vetra, ktorá sa stala súčasťou slovenských Vianoc. Možno aj preto zábery z nového filmu Perinbaba a dva svety Mekyho inšpirovali k tejto krásnej intímnej hudobnej spovedi. Keď som ju počul po prvýkrát, neodolal som a vytvoril k nej videoklip.“ Pesnička a samotný videoklip je osobne pre mňa krásne a neopísateľne dielo. Preto túto pesničku vyberám, ako celkového favorita albumu. A taktiež sa veľmi teším na novú Perinbabu, pretože prvý diel si vždy rád pozriem počas Vianočných sviatkov.

Moje záverečné hodnotenie:
Myslím si, že ak poznáte veľkého fanúšika tvorby Mekyho, tak je to ideálne kombo darčeka na narodeniny, alebo samotné Vianoce. Taktiež z môjho hľadiska ako zberateľa CD a LP je to veľká výhoda, ako ušetriť priestor. Pretože album “The Best Of Miro Žbirka” obsahuje všetky známe hity interpreta. A tiež si myslím, že by každá dokonalá zbierka CD, LP mala obsahovať album slovenskej talentovanej legendy Miroslava Žbirku.

Prajem vám všetkým pekný deň. LUKEY

Môj Instagram a FB stránka: